RSS

5 Tips Banyakkan Susu Badan!

Ibu-ibu sekarang masing-masing bekerjaya. Masing-masing sibuk menguruskan kerjaya dan rumahtangga pada masa yang sama. Kadang-kadang tiada masa mencukupi untuk menguruskan penyusuan anak-anak. Jadi, saya akan kongsikan beberapa tips untuk ibu-ibu bekerjaya bagi menguruskan penyusuan anak-anak mereka supaya anak-anak dapat susu yang berkhasiat dan penuh nutrisi. Tips ini dikongsi oleh kawan-kawan saya dan mereka pernah mencuba dan mendapati sangat berkesan dan bermanfaat. Jadi, kalau anda sudi, jom pakat-pakat cuba ye. Mana tahu menjadi, boleh kongsikan dengan kawan-kawan atau saudara mara. Untuk bakal-bakal ibu pun boleh jugak nak cuba nanti :)


5 Tips Banyakkan Susu Badan:


1- Perah/Pam Dengan Kerap dan Konsisten     

Tips ni paling asas kena buat. Kalau perah kerap, susu yang terhasil pun akan bertambah. Kira konsep "Supply and Demand". Lagi banyak demand (ibu kerap perah susu/bayi kerap menyusu), maka lagi banyak kena supply (kuantiti susu yang dihasilkan). Lagi bagus kalau pam susu 2-3 jam sekali. Jangan risau kalau susu yang dihasilkan sedikit pada mulanya. Insyaallah kalau perah secara konsisten, susu akan bertambah sedikit demi sedikit :)


2- Minum Air Sekurang-kurangnya 3 Liter Sehari    

Air merupakan komponen penting untuk badan kita. Kalau tak cukup air, macam mana susu badan nak dihasilkan dengan banyak kan? Kalau boleh, seelok-eloknya minum air kosong atau susu. Kurangkan minuman manis kerana ia akan menyebabkan badan dehidrasi. 


3- Jangan Skip Jadual Makan    

 Ibu memerlukan nutrisi yang lengkap supaya nutrisi tersebut juga sampai kepada anak. Kekurangan susu akan mengganggu penghasilan susu. Sarapan, lunch, dinner hendaklah konsisten. Jangan Skip! Makanan yang diambil juga perlu memenuhi nutrisi dan berkhasiat.


4- Kekal ceria dan senyum selalu     

Jika anda stress, emosi terganggu dan menyebabkan penghasilan susu juga terganggu. Penghasilan susu akan lancar jika anda berada dalam keadaan tenang dan ceria. Tataplah gambar anak anda semasa memerah susu. Wajah anak yang ceria akan membangkitkan semangat kita dan memudahkan urusan pam susu badan. :) Vitamin B Complex dapat membantu merangsang hormon serotonin iaitu sejenis hormon "ceria"


5- Amalkan Supplemen seperti Set Penyusuan

Supplemen merupakan alternatif untuk para ibu. Jika anda buntu, anda boleh mencuba SET PENYUSUAN VERSI JIMAT Shaklee (Klik Sini)


Set Breastfeeding

Khasiatnya terlalu banyak. Banyak testimoni dah berjaya dengan set penyusuan ini. Tak salah jika anda nak mencuba dulu. :)

Testimoni Set Breastfeeding:


#Testimoni 1: 



#Testimoni 2:


#Testimoni 3:




Para ibu semua bolehla mencuba tips banyakkan susu ni. Insyaallah berkesan. Hubungi saya untuk konsultansi dan tips susu banyak yang melimpah ruah!




1 comments:

machikosaalfeld said...

M30 Micro Titanium trim - ATETENO.com
$7.99. $15.99. *Please titanium easy flux 125 amp welder note that titanium 4000 all M30 Parts Included with ATETENO.com are NOT camillus titanium ORIGINAL. trekz titanium headphones They do NOT ship without a Mastercard or Credit Card titanium trim as seen on tv

Post a Comment