RSS

Shaklee Halal Atau Tidak??


Ramai yang masih ragu-ragu mengenai status Shaklee samada halal atau tidak. Untuk makluman semua, Sijil Halal Shaklee dikeluarkan oleh ISA (Islamic Services of America). Atau dengan kata lain ISA ni Jabatan Agama Islam US..ISA ni diperakui oleh JAKIM.

ISA (Islamic Services of America)
JAKIM (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia)


Kenapa bukan JAKIM yang keluarkan sijil halal Shaklee??

JAKIM ialah badan yang membuat pengesahan  dan mengeluarkan Sijil Halal bagi produk-produk di Malaysia. Ia juga membuat pengesahan bagi produk-produk luar negara setelah mendapat pengesahan dari badan halal negara tersebut. Takkan la JAKIM nak terbang ke US semata-mata nak pastikan Shaklee halal ke tak kan?? 

Secara analoginya macam ni la, katakan la kita makan angin di luar negara. Pastu kita makan kat salah satu restoran kat sana. Dan restoran tersebut ada tanda halal. Persoalannya, boleh ke kita makan kat restoran tu padahal JAKIM tak pernah pergi pantau pun. Tapi restoran tersebut mendapat pengesahan daripada badan Islam di sana. Anda rasa macam mana??? Jadi jawapannya, kita masih boleh makan kat situ sebab ada tanda halal. Sama la jugak kes ni dengan status halal Shaklee..Walaupun status pemprosesan Shaklee tidak dipantau oleh JAKIM, namun ISA telah mengesahkan Shaklee halal untuk dimakan. Orang Islam ni ada kat mana-mana sahaja bukan setakat di Malaysia je..

Kalau la Shaklee ni haram, kenapa ramai anak-anak Shaklee bijak pandai?? Hati kita adalah segumpal darah yang mengandungi sel-sel darah merah dan zat-zat besi. kalau kita makan benda yang halal, maka sel dan zat juga bersih sehingga membuatkan hati kita turut bersih..tapi jika kita makan benda haram, maka hati kita kita akan menjadi busuk, gelap dan kotor malah hati juga tidak tenang.


Kenapa kat botol Shaklee tak ada sijil Halal??

Untuk makluman, JAKIM hanya mengeluarkan sijil halal bagi produk di Malaysia sahaja. ISA pula tak letakkan logo halal kat botol sebab Shaklee membuat permohonan dalam group of products. Tapi setiap botol ada nombor kelulusan dari Kementerian Kesihatan (KKM). Sama juga kes macam ubat-ubatan hospital. Setiap plastik/botol ubat tiada logo halal kan? Tapi tetap ada nombor KKM yang menunjukkan ubatan tersebut selamat untuk dimakan.


Sijil Terbaru Shaklee??

Ni sijil terbaru yang dikeluarkan pada 27 Jan 2014 bersamaan 26 Rabiul Awwal 1435 H. Siap ada senarai produk Shaklee lagi..Ini menunjukkan Shaklee sangat mengambil berat akan pengguna Islam..

Sijil Halal Shaklee 2014

Kalau nak kesahihan lagi, boleh rujuk/hubungi JAKIM untuk mengetahui lebih lanjut. Kalau tak halal, mana la Shaklee boleh bertahan sampai berpuluh-puluh tahun kat Malaysia ni ye tak??

Usah ragu-ragu lagi..dijamin selamat, semulajadi..jom order Shaklee.. :)

sms/whatsapp: 0199718617
email: faiqacollections@gmail.com
ID Shaklee: 1092017 (Nur Ezatie)

0 comments:

Post a Comment