RSS

Mengapa Masalah Period Tidak Teratur ???


Setiap wanita kebiasaannya akan mengalami fasa period sebulan sekali..Kitaran yang normal biasanya 28 hari..Masalah period tak teratur akan terjadi jika jumlah kitaran tersebut berubah..


Bagaimana period terjadi???


Period atau haid akan berlaku apabila telur di dalam ovari tidak bersenyawa dengan sperma..Pada hari ke 14 daripada kitaran 28 hari, ovari akan membebaskan telur yang matang ke tiub Fallopio menuju ke rahim..Pada masa yang sama, dinding rahim mula menebal untuk menyediakan rahim bagi fetus jika telur bersenyawa dengan sperma..Jika telur tersebut tidak bersenyawa dengan sperma, maka telur tersebut akan jatuh bersama dinding rahim yang menebal menjadi darah haid/period..


Kitaran Normal

Ovulasi

Faktor kitaran period tidak teratur


1)      Mengandung

-          Kitaran haid akan terganggu/terhenti seketika jika anda hamil..ini bermakna telur yang dibebaskan oleh ovari bersenyawa dengan sperma untuk menghasilkan fetus..


2)      Tekanan/Stress

-          Jika anda stress, ketidakseimbangan hormon akan berlaku dan akan mengganggu kitaran period..


3)      Cara pemakanan

-          Tubuh akan mengalami ketidakseimbangan hormon jika berat badan naik mendadak atau makan makanan yang tidak berkhasiat..


4)      Pil Perancang Kehamilan

-          Sesetengah pil perancang mempunyai kandungan bahan yang mengganggu hormon anda dan seterusnya mengganggu kitaran period..


5)      PCOS (Polycystic Ovary Syndrome)

-          PCOS ialah salah satu ketumbuhan yang berlaku di ovari..ketumbuhan ini mengganggu proses kematangan telur dan telur tidak dapat dibebaskan.. 



Vitamin untuk betulkan period


~ GLA Complex

GLA Complex

Vitamin wajib diambil kerana sangat penting untuk betulkan ketidakseimbangan hormon serta merawat ketumbuhan pada ovari..


~ B Complex

B Complex

Vitamin B dalam badan akan berkurangan jika anda stress..Maka, pengambilan B Complex akan meningkatkan pengurusan stress kerana ianya mengandungi asid folik bagi meningkatkan penyerapan nutrien..



Hubungi saya sekarang untuk mendapatkan konsultansi secara percuma!!
sms/whatsapp: 0199718617
email: faiqacollections@gmail.com
ID Shaklee: 1092017 (Nur Ezatie)


0 comments:

Post a Comment